Uit Pamplona Alta niets dan goed nieuws! [blog]

2 februari 2016

Intermax is een trouwe sponsor van Cadena de Talentos in Peru. Deze stichting investeert in jonge talenten die zich niet kunnen ontwikkelen, omdat het ze ontbreekt aan studiemogelijkheden, kansen in de maatschappij en aan een veilig leefklimaat waarin kinderen kunnen opgroeien. Cadena de Talentos gelooft erin dat je het vuur in iemand kan aansteken (‘Contágiate’), ook als ze geboren zijn in kansarme omstandigheden. Wie een duwtje in de rug krijgt om zijn ideeën te ontwikkelen en zijn talenten te ontplooien zal het pad inslaan dat hij voor zich ziet. Je moet bij jonge mensen het licht durven aansteken, zodat ze zien wat er in hun verborgen ligt en welke weg ze daarmee kunnen opgaan. Cadena de Talentos zet zich al zo’n acht jaar in om de jonge talenten in Peru op weg te helpen. Uiteraard lukt dat niet zonder hulp en steun vanuit het bedrijfsleven. Intermax gelooft in zulke maatschappelijk verantwoorde initiatieven. Bedrijven die investeren in jonge talenten helpen uiteindelijk ook zichzelf, omdat ze meehelpen aan een gezonder maatschappelijk, economisch klimaat waarin deze jonge mensen een verschil kunnen betekenen. Idealistisch, misschien. Het zijn altijd de dromers geweest die de wereld hebben veranderd.

Aan het einde van 2015 organiseerde Cadena de Talentos een campagne die bestond uit drie educatieve dagen waarin er ook ruimte was voor lol, feest en vrolijkheid. Steeds gaat het erom dat je jongeren (ook de jongste kinderen) weet te inspireren. Dit ‘aansteken’ of ‘Contágiate’ is een initiatief van Cadena de Talentos Perú. De campagne is bedoeld om een sociale beweging te creëren en tegelijkertijd fondsen te werven. Het brengt mensen bij elkaar die vinden dat onderwijs een basisvoorwaarde is om een einde te maken aan persoonlijke, economische en sociale misère. Intermax deelt die opvatting. In 2015 vond de tweede editie plaats van deze campagne, waarvoor een groep mensen die gelieerd zijn aan de organisatie, zijn begonnen met het grafische en visuele deel van de campagne. Een van hen is fotograaf Kervi Eliub. Met zijn bedrijf Real Zoom won hij de hoofdprijs van het concours voor korte films van het instituut SISE. Hij was verantwoordelijk voor de grafische kant van de campagne.

Contágiate verenigt niet alleen talenten, maar heeft als belangrijkste doel anderen het gevoel van Cadena de Talentos Perú te laten ervaren. Een abstract begrip, want wat is dat voor ervaring? Het gaat om het werk en de succesverhalen van de organisatie, die inspireren, interesseren en jonge, nieuwe, nieuwsgierige mensen blijft intrigeren, waardoor ze ook het beste uit zichzelf willen halen. Op deze manier zullen de jongeren in Pamplona Alta de handvatten aangereikt krijgen om zich verder te ontwikkelen, en zich te blijven ontwikkelen. Daar gaat het toch om: groei en bloei.

Cadena de Talentos nam in 2015, naast de beoogde doelstellingen, ook het initiatief om de werkruimtes (talents point) te verbeteren en voor meer technische middelen te zorgen. Zo schep je een werkomgeving die ook uitnodigt om te werken en te leren en te studeren. Elk talent zal daardoor zijn eigen omgeving ‘besmetten’ met het Cadena virus, of dat nu mensen uit de buurt zijn, vrienden of studiegenoten, zodat die het op hun beurt weer aan anderen kunnen doorgeven. Wie de negatieve spiraal omdraait, de ketting verbreekt en nieuwe banden aanlegt zorgt ervoor dat niets bij het oude blijft, maar er daadwerkelijk een nieuwe dag komt, voor de mensen in Peru, en dan met name hun kinderen, de talenten, de jonge begeesterde studenten, met dromen en hoop voor de toekomst. Uit Pamplona Alta is er nu eens even niets dan goed nieuws. Dat doet ons, als trouwe sponsor van zulke mooie, jonge mensen, bijzonder goed. Wie een verschil kan betekenen in het leven van een mens, geeft hem daarmee de kracht om de hele wereld te veranderen.

Intermax Redactie