IT-ondersteuning: van stille IT’er achter de schermen tot volwaardig business IT-partner

Door Tjitse Kooistra, Business Development bij Intermax.

Zeg eens eerlijk, wat heeft u het liefst: een IT-er die als een zwijgzame ‘monteur’ achter de schermen werkt of een volwaardige business IT-partner die actief over uw bedrijfsvoering meedenkt en -praat? Natuurlijk, het zijn twee uitersten. Feit is dat ook in het samenwerken met uw IT-leverancier steeds meer te kiezen is. Weet u wat zoal uw opties zijn op het gebied van IT-ondersteuning? En weet u welk soort samenwerking (waarschijnlijk) het best bij uw bedrijf past?

Voorafgaand aan vrijwel elk gesprek over dit onderwerp met klanten vraag ik wie intern verantwoordelijk is over het IT-beleid. Is dat primair de CTO of toch vooral de IT-manager en zijn team? En worden hun IT-beslissingen ook gedragen door de business? Ik ben niet voor niets vooral benieuwd naar de kernprocessen en mensen. Pas als je die in beeld hebt, is het mogelijk om de best passende IT-oplossing te ontwerpen.

IT regisseren

IT-ondersteuning is een strategisch vraagstuk geworden, waarbij het voornamelijk draait om risico’s mitigeren en garanties geven omtrent continuïteit, performance en beveiliging. De IT manager en het team worden steeds meer een IT-regieorganisatie die altijd met een scherp oog naar de business kijkt. Ze zijn minder gericht op de uitvoering van operationele taken en zetten zich met name in op tactisch en strategisch vlak.

Set it and forget it

Als het om externe IT-ondersteuning gaat, maak ik doorgaans onderscheid tussen drie vormen:

1. Managed services.
Dit is het klassieke ‘overhevelen’ van IT-processen naar een externe IT-leverancier. Daarbij verzorgt de leverancier bepaalde diensten in een specifieke periode zoals vastgelegd in een contract. Daar wijkt hij niet of nauwelijks van af. Set it and forget it is voor deze vorm een veelgebruikte kreet. Managed services zijn nu nog de populairste vorm van IT-ondersteuning. Reden is dat ‘blind’ uitbesteden het minst complex is. De keerzijde is dat leveranciers steeds meer moeite hebben om zich te onderscheiden en de kwaliteit van hun dienstverlening hoog te houden. Bijvoorbeeld in het behalen van certificeringen en het aantrekken en behouden van goed opgeleide, communicatief vaardige IT-experts.

2. Performance optimization services.
Hierbij hebben klant en IT-partner een constante dialoog over hun samenwerking en het resultaat daarvan. De partner stemt zijn IT-diensten steeds nauwkeurig af op de veranderende wensen en business eisen van de klant. Die heeft de beschikking over een eigen klantenteam en houdt via KPI’s zicht op en controle over de resultaten.

Alleen het behalen van groene KPI’s is in dit model niet voldoende; het gaat om de beleving van de klant. Verder speelt het meedenken over time-to-market van een nieuwe oplossing en de veranderende IT business-voorwaarden mee. De partner weet altijd welke impact een verstoring heeft op het kernproces van de klant.

3. Business model innovation services.
Hierbij zet de IT-partner continu nieuwe technologieën in om samen met de klant het businessmodel te verbeteren. Zo is de IT niet alleen ondersteunend van waarde, maar voegt die zelfs op strategisch niveau waarde toe in de volledige keten. De IT-partner is een volwaardig stakeholder en wordt afgerekend op het algehele succes van de klant.

Werken met klantenteams

De logische vraag – “Welke optie past het best bij mij?” – is niet zomaar beantwoord. Dat hangt onder meer af van snelheid van het leveren van service, investeringsbereidheid, IT-volwassenheid en de mate van verandering in de concurrentiepositie. De keuze voor business model innovation services lijkt vanzelfsprekend de beste, maar vergt wel een absolute ‘match’ tussen u als klant en uw IT-partner, onder meer qua bedrijfscultuur. U moet ook bereid zijn om een lange relatie aan te gaan en uw leverancier moet geloven in uw bedrijfsconcept.

Als u mijn advies wilt volgen, kies dan altijd voor een IT-partner die met gespecialiseerde (Nederlands sprekende) klantenteams werkt. Zulke klantenteams spreken de taal van uw sector, hebben alle benodigde IT-kennis in huis en begrijpen uw business. Vertrouw altijd op uw ‘gut feeling’: staat uw leverancier er ook wanneer u echt problemen hebt? Bijvoorbeeld op het moment dat uw klanten en collega’s geen beschikking meer hebben over hun programma? Dat is wel het minste dat u van uw partner mag verwachten.

Meer weten over hoe Intermax uw bedrijf kan ondersteunen? Neem contact op met ons!

Comments are closed.