De media staan er vol mee: datacenters zijn ‘energieslurpers’ en techreuzen zijn de ‘verborgen vervuilers’. Onze sector heeft nog geen duurzaam imago. Bij Intermax laten we zien dat dat beeld onterecht is en proberen we op alle mogelijke manieren een verschil te maken op het gebied van duurzaamheid.
De overheid heeft enkele jaren terug een methodiek bedacht om duurzaamheid concreet en meetbaar te maken: de CO2 Prestatieladder. Bedrijven worden aangespoord om hun CO2-uitstoot meetbaar te maken en vervolgens ambitieuze doelen te stellen om deze te reduceren. Bedrijven kunnen gecertificeerd worden op 5 niveaus. Hoe hoger op de ladder, des te beter – waarbij hoger betekent dat een bedrijf meer invloed in de keten heeft om de CO2-uitstoot te reduceren.
Intermax is nu gecertificeerd volgens niveau/trede 3. We maken ons eigen energieverbruik inzichtelijk en we willen eind 2030 een CO2-negatieve organisatie zijn. Dat gaat dus veel verder dan het compenseren van CO2-uitstoot.
Groen vervoer is het begin
Ludo Baauw, oprichter en tevens coördinator MVO van Intermax: “De klimaatrapporten zijn er duidelijk over: we moeten ons energiegebruik flink verminderen. Als bedrijf kan je echt een verschil maken, zeker als je zoveel stroom verbruikt als Intermax. Al sinds 2010 gebruiken we in onze vijf datacenters alleen maar groene stroom. Die stroom wordt sinds vijf jaar volledig opgewekt door Nederlandse wind en zon. Daar hebben we Garanties van Oorsprong voor. Ons wagenpark is – op enkele hybride auto’s na -, volledig elektrisch. We maken gebruik van apparatuur die relatief minder energie gebruikt en zorgen ervoor dat de TV’s in het kantoor ‘s avonds automatisch uitgaan. Het zit juist ook in kleine dingen.”
Energie-efficiënte datacenters
Niels Ardts, Lead Cloud Architect bij Intermax: “Ondanks wat veel mensen denken, zijn datacenters tegenwoordig zeer energie-efficiënt en veel duurzamer dan vroeger. Voor de koeling wordt bijvoorbeeld buitenlucht gebruikt, in plaats van energie-slurpende airco’s. Binnenkort wordt in ons nieuwste datacenter de restwarmte gebruikt als verwarming van kantoren en huizen in de buurt. Daar hebben we dit datacenter expliciet op geselecteerd.”
Efficiënt inkopen
Ook op het gebied van consumeren is er veel te winnen. Zo wordt er bij de dagelijkse gezonde lunch goed gekeken wat mensen willen, en dus op gaat. De lunch komt qua ingrediënten zoveel mogelijk uit onze directe omgeving. Ook de relatiegeschenken zijn aangepast. “Geen plastic onzincadeautjes, maar bijvoorbeeld rugzakken van gerecyclede spijkerbroeken. Mooi én verantwoord, de klanten waarderen dit”, vertelt Rian Wieggers, marketing medewerkster bij Intermax. “We kijken ook kritisch naar bedrijfsuitjes. Voorheen voeren we wel eens met speedboten op de Maas. Behoorlijk vervuilend natuurlijk, dus dat hebben we afgeschaft. Er zijn uitjes die ook leuk en wél duurzaam zijn.”
Werkgroep voor verduurzaming
Binnenkort lanceren we binnen Intermax ook een werkgroep ‘Duurzamer Doen’, met als doel twee keer per jaar een presentatie te geven over de resultaten van onze duurzame acties, vergroening en de reductie van onze CO2-uitstoot. Dat moet ervoor zorgen dat onze mensen fanatiek op zoek gaan naar nog meer mogelijkheden om de uitstoot te verlagen en verspilling te voorkomen – zowel op zakelijk als persoonlijk vlak.
Van koffiedrab naar zoete honing
Verduurzamen zit soms ook in kleine dingen, bijvoorbeeld het hergebruik van koffiedrab. Ludo: “We drinken met z’n allen flink wat koffie en dat resulteert wekelijks in grote zakken koffiedrab. Die zakken gingen vroeger de kliko in. Ik en andere collega’s nemen dat nu mee naar huis, composteren het en gebruiken het in de tuin of moestuin. Ikzelf heb een mooi stuk weiland met wilde bloemen en daar staan ook enkele bijenkasten. Aangezien ik zelf imker ben, neem ik regelmatig wat honing mee en die doen we op kantoor weer in de thee. Meer circulair dan dit kan bijna niet.”
Volgende stap: de rest van de keten
“Vorig jaar was onze uitstoot nog maar zo’n 120 ton CO2”, vertelt Sander Winthagen, managing director bij Intermax. “Dat kan je vergelijken met wat zeven gemiddelde Nederlandse gezinnen jaarlijks uitstoten. In 2027 willen we CO2-negatief zijn. Dat kan alleen met de hulp van onze partners. Om niveau 5 van de CO2 Prestatieladder te halen, moeten we kijken naar de uitstoot in de volledige keten van onze leveranciers en klanten – en daar actief op sturen. We hebben nu al een voorkeur voor leveranciers die aantoonbaar kunnen maken dat hun producten duurzaam zijn, die zelf ISO 14001 gecertificeerd zijn of zelf meedoen aan de CO2 Prestatieladder. In de toekomst zullen we daar nog strikter in zijn. Deze ‘sturing’ is precies waar de overheid naartoe wil. Wij zijn een schakel in de keten, een essentieel onderdeel van de wereld die écht moet veranderen, en snel ook. De verantwoordelijkheid om het beter te doen ligt bij ons allemaal, dus wij zijn alvast begonnen!”